[LOVE] Copenhagen

Gisteren ben ik helaas weer terug gekomen uit Kopenhagen. Vijf dagen ben ik er geweest met 2 vriendinnen en ik heb het heeeeel erg naar mijn zin gehad!

Als aller eerste: wat een prachtige stad! De mensen spreken perfect Engels (wist je dat ze in Denemarken vanaf de lagere school al Engelse les krijgen?) en dan hebben we het nog niet eens gehad over het Deense design (hier komt binnenkort nog een aparte blogpost over online, stay tuned)..

Kopenhagen is niet zo heel erg groot, en dus perfect voor een stedentrip van een paar dagen. Wij waren er 5 dagen, wat eigenlijk best wel lang was voor de grootte van de stad. Achteraf gezien was die alleen maar fijn, want we hebben alles rustig aan kunnen doen en we hebben zelfs een keer lekker uitgeslapen na een avondje stappen.

Waar je nou echt naar toe moet tijdens je trip naar Kopenhagen? Ik heb het voor je op een rijtje gezet!

Strøget
Strøget is dé winkelstraat van Kopenhagen. Op het begin (of het einde, licht eraan vanaf welke kant je komt) lijkt hij heel erg op de Kalverstraat.. Iets wat ik helemaal niet leuk vind. Persoonljik vind ik het zonde om in een ander land naar winkels te gaan als de H&M en de Zara. De andere helft van Strøget is wel de moeite waard! Hier zit bijvoorbeeld het HAY House (Een prachtig pand dat volledig in is gericht door het Deense design merk HAY), verschillende dure winkels en mooie warenhuizen. Ook zijn er verschillende leuke, kleine, plaatselijke boetiekjes te vinden.

Royal Smushi Café 
Smushi is gevestigd aan de Strøget en zit een beetje verstopt. Je moet naast Royal Copenhagen (hele dure, maar prachtige porselein winkel) een gangetje door om er te komen. Eenmal binnen weet je niet wat je ziet. De inrichting is heel erg kitch en fout, maar oh zo leuk! En het eten.. Wow! Hier eet je dus de Deense specialiteit Smørrebrød, op een net iets modernere manier.

Papirøen
Papirøen is denk ik wel een van mijn favoriete ontdekkingen geweest in Kopenhagen. Wat een heerlijke sfeer hangt daar! Het is een beetje vergelijkbaar met de Foodhallen in Amsterdam en Rotterdam, maar dan allemaal net iets losser en meer to the basics. Fan van Falafel? Hier heb ik de lekkerste ooit gegeten, zeker een aanrader dus!

Christiania
Christiania is ontstaan doordat de hippies de verlaten militaire kazerne kraakte. Het is nu dé plek voor hippies in Kopenhagen. Voor de eigen veiligheid van de bezoekers zijn er 3 regels opgesteld: 1. Heb lol, 2. Niet rennen, het geeft aan dat je in paniek bent en 3. Geen foto’s. Dat laatste geld vooral voor ‘Pusher Street’, omdat hier openlijk wordt gedealt. Het klinkt heel heftig, maar ik heb me er geen moment onveilig gevoelt en het was zeker een ervaring die ik niet had willen missen.

Llama
Zin om lekker te gaan uiteten en daarna meteen een dansje te doen onder het genot van een lekkere cocktial? Dat kan bij Llama! Het eten is er heeerlijk en het interieur is werkelijk prachtig. Dikke vette aanrader dus!

En verder …
Doordat Kopenhagen niet zo heel groot is, licht alles lekker dicht bij elkaar. Heel erg leuk is het dan om fietsen te huren en lekker door de stad te fietsen. Zo ontdek je zó veel meer!
Ook alle toeristische trekpleisters zijn érg leuk, zoals de Nyhavn en het beeld van The Little Mermaid.

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben. Ik heb van mijn trip naar Kopenhagen genoten!

Liefs,
Julia.

14 Comments

Geef een reactie

