[DIY] It’s gold O’clock

Het is eindelijk weer tijd voor een nieuwe DIY op JULIA VITA! Lees snel verder..

Voor mijn studio was ik al lange tijd op zoek naar een gouden klok. Nu zou je misschien denken, joh dat is toch helemaal niet zo moeilijk? Niets bleek minder waar. De klokken die ik tegen kwam die goud waren, waren vaak net iets te duur, veel te klein of net de verkeerde kleur goud. En zo begon mijn lange zoektocht naar de perfecte gouden klok.

Al gauw kwam ik op het idee om een standaard klok te kopen bij de IKEA voor 9,95 en deze zelf te gaan customizen. Vandaag laat ik jullie zien hoe ik dit heb gedaan. En dan het leuke van alles: het is héél makkelijk!

Wat heb je nodig?

  • Een (oude) klok. Zoals ik al vertelde kocht ik die van mij bij de IKEA voor €9,95.
  • Schuurpapier. Ik gebruike scotch brite. Dit is een schuurpapier die wat minder grof is. Zo voorkom je hele heftige krassen in je klok. Te koop bij verschillende bouwmarkten. 
  • Schaar.
  • (Eventueel) Schilderstape.
  • Gouden verf spray. Deze had ik nog staan van deze DIY. Ik kocht hem bij de Gamma.
  • Wasbenzine.

 

Wat moet je doen?

Als eerst knip je een stuk van de sotch brite (of ander schuurpapier) af. Het schuren van het deel wat je wilt gaan verven is erg belangrijk. Dit zorgt er namelijk voor dat de verf goed hecht aan het materiaal.

img_6239

Vervolgens plak je alle delen van de klok af die je niet geverfd wil hebben. Hierbij heb ik 1 tip: kijk van te voren of je de klok misschien uit elkaar kan halen. Dit had ik niet gedaan. Dus nadat ik heel de klok in had zitten tapen, bleek hij gewoon uit elkaar gehaald kunnen worden.. FAIL! Laat dit een wijze les voor jullie zijn…

img_6237

Dan is het erg belangrijk om het deel wat je wilt gaat verven even vetvrij te maken met wat wasbenzine. Zo hecht de verf nog net even iets beter.

Dan is het tijd voor het allerleukste: de spray paint! Zorg ervoor dat je dit buiten doet, of wanneer je het binnen doet je een raam open hebt staan voor voldoende ventilatie. Zorg ook voor een ondergrond die vies mag worden, zodat je niet ook andere dingen goud gaat spuiten. Zorg er voor dat je voldoende afstand bewaard tijdens het sprayen, én dat je gelijkmatig sprayt. Dit kan op het begin een beetje tricky zijn, dus probeer het eerst uit op iets anders, voordat je met de klok aan de slag gaat.

Laat vervolgens de klok even drogen en zet hem weer in elkaar (of haal de schilderstape eraf).. En klaar ben je! Je eigen custumized klok. Ohja.. En behalve met goud, kan je dit natuurlijk met iedere gewenste kleur doen. Succes!

img_7151

(ook leuk, maar net iets meer werk.. De achterwand van je klok bekleden met marmerlook sticker. Als jullie hier nog graag een DIY van terug zien op JULIA VITA hoor ik dat graag!)

Gaan jullie deze DIY thuis namaken? Zo ja, vergeet dan niet het resultaat met mij te delen via Facebook, Twitter of Instagram! 

Liefs, Julia.

Pssst.. Vergeet me niet te volgen op Facebook, Twitter, InstagramPinterest , én Youtube.

 

2 Comments

Geef een reactie

